راهنمای انتخاب کفش بر اساس نوع و میزان فعالیت

راهنمای انتخاب کفش بر اساس نوع و میزان فعالیت

راهنمای انتخاب کفش بر اساس نوع و میزان فعالیت

کفش‌ها می‌توانند پر تنوع‌ترین بخش از پوشش ما باشند. یعنی اگر همین حالا سری به کمد کفش‌های خانه‌تان بزنید، می‌بینید که هر کدام از اعضای خانواده دست کم چند کفش با کاربری‌های متفاوت برای خود دارند. این تنوع گاهی نه فقط از علاقه، بلکه از سبک زندگی ما و نیازهایش می‌آید.

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما سبک زندگی شما می‌تواند مشخص کند که شما به چند نوع کفش در روز یا هفته و یا ماه و سال نیاز دارید! مثلا اگر سبک زندگی شما به این شکل است که ساعات زیادی از روز را سر کار هستید، بیشتر به کفشی نیاز دارید که بتواند آسایش و راحتی‌ پاهایتان را فراهم کند. اما اگر مثلا در سبک زندگیتان ورزش یا فعالیت خاصی نظیر کوهنوری جا دارد، شما به کفش‌هایی که به طور اختصاصی و حرفه‌ای برای این فعالیت‌ها طراحی شده‌اند نیاز خواهید داشت. به همین دلیل ما در این مقاله برای شما دسته‌بندی‌ مختصری از انواع کفش‌ها با توجه نوع فعالیت و میزان فعالیت شما در سبک زندگیتان تهیه کرده‌ایم که در ادامه این مطلب خواهید دید.

 

5 نوع کفش که به آنها احتیاج دارید

همانطوری که گفتیم سبک زندگی و فعالیت‌های شما می‌توانند تعداد و تنوع کفش‌هایتان را توجیه کنند. درست است که هر چقدر این فعالیت‌ها خاص تر شوند به همان اندازه هم نوع کفش شما خاص‌ تر خواهد شد. مثلا اگر شما یک اسکیت باز هستید یا دست کم به این کار علاقه دارید، کفش اسکیت هم به لیست کفش‌های شما اضافه خواهد شد. اما ما به طور کلی در این مقاله به 5 نوع کفش اشاره خواهیم کرد که هر کسی در جاکفشی‌اش به آنها نیاز خواهد داشت.

کفش کار

یکی از مهم‌ترین انواع کفش‌ها کفش کار است. می‌توان ادعا کرد که این کفش پر استفاده‌ترین کفش هر فردی خواهد بود. اگر شما شاغل هستید حتما به یک کفش کار متناسب با نوع شغل‌تان نیاز خواهید داشت. کفشی که راحتی بیشتری برای پاها و همچنین کمرتان فراهم می‌کند.

کفش روزانه و راحتی

در طول روز به بهانه‌های مختلفی ممکن است از خانه خارج شویم. مثلا برای خرید یا انجام کار کوتاهی که زیاد وقت‌مان را نمی‌گیرد. کفش روزانه و راحتی بهترین گزینه برای این فعالیت‌ها ساده و کوتاه مدت است. کفش‌های روزانه معمولا کفش‌هایی هستند که معمولا پاشنه‌های تخت و کفی نرم و قالب منعطفی دارند.

کفش مهمانی

یک جاکفشی بدون کفش مهمانی کامل نمی‌شود. حتما و حتما همه ما نیاز به کفشی داریم که بتوانیم برای مهمانی و دعوت‌های خاص از آن استفاده کنیم. کفشهای مهمانی بیشتر از راحتی، جنبه زیبایی و شیک بودن دارد، زیرا زمان استفاده از آنها معمولا آنقدرها زیاد نیست که نشود عدم راحتی‌شان را تحمل کرد. کفش مهمانی شما می‌تواند بسته به سلیقه و سبک لباس پوشیدن‌تان متفاوت باشد.

کفش پیاده‌روی

یکی از انواع مدل‌های کفش که حتما به آنها نیاز خواهیم داشت، کفش‌های پیاده‌روی هستند. برای همه ما پیش می‌آید که نیاز باشد روزهایی زمان زیادی را بیرون از خانه پیاده به دنبال کاری باشیم. مثلا یک خرید مهم که نیاز به جستجوی زیادی بین مغازه‌های متعددی دارد، یا یک گشت و گذار طولانی که دل‌مان خواسته است. در چنین موقعیتی با توجه به فعالیت که در پیش داریم بهتر است کفشی داشته باشیم که از هر نظر برای یک پیاده‌روی طولانی مناسب باشد. کفش مخصوص پیاده‌روی می‌تواند کفش اسپورت یا کفش طبی باشد که از نظر طراحی برای مراقبت از کمر و پاها استاندارد است.

کفش ورزشی

اگر اهل ورزش باشید حتما احساس نیاز به این نوع کفش را به خوبی احساس می‌کنید. فعالیت‌های ورزشی با توجه به نوع رشته ورزشی می‌تواند متفاوت باشد. مثلا برای اسکی رفتن به کفش اسکی و برای کوهنوردی رفتن به کفش کوهنوردی نیاز دارید. اما یک فعالیت ورزشی روزانه مانند بدنسازی یا ورزش‌های هوازی نیاز به کفشی دارند که در حین ورزش کردن به کمر و پاهای‌تان آسیب نزنند. مثلا یکی از ویژگی‌های مهم کفش‌های ورزشی این است که کف صاف و یکدستی نداشته باشند. یعنی حتما یک انحنای به اندازه در وسط لایه زیرین کفش باشد. بنابراین اگر اهل ورزش هستید جای یک کفش ورزشی را باید در کمد کفش‌هایتان خالی کنید.

 

کجا چه کفشی بپوشیم؟

برای اینکه انتخاب کفش خوبی داشته باشید بهتر است همیشه به موقعیتی که در آن قرار خواهید گرفت فکر کنید. مثلا در شروع روز خود به این فکر کنید که تا پایان روز چه برنامه‌ای دارید؟ فعالیت‌تان چقدر است و چه زمانی را قرار است بیرون از خانه بگذرانید. مثلا اگر روز شلوغ و پر کاری در پیش دارید بهتر است کفش راحتی برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه به شما چند نکته کوچک خواهیم گفت که در هنگام انتخاب کفش بهتر است به آنها دقت کنید.

سرپا ماندن زیاد

سرپا ماندن زیاد دشمن پا، کمر و ستون فقررات است. فرقی نمی‌کند چه سن و سالی دارید، در هر سنی که باشید سرپا ماندن زیاد آسیب و درد زیادی را به این سه ناحیه از بدنتان وارد می‌کند. در چنین حالتی اگر کفش مناسب هم نپوشید این دردها و فشارها و آسیب‌ها چندین برابر شما را تهدید خواهند کرد. پس اگر چنین فعالیتی در روز دارید، حتما از کفش طبی و کفش‌های کتانی استفاده کنید تا فشار کمتری را متحمل شوید.

ورم پاها

در طول روز معمولا به دلیل فعالیت بدنی مانند راه رفتن، سرپا ماند زیاد و حتی نشستن زیاد پاها معمولا دچار تورم می‌شوند. بنابراین برای فعالیت‌هایی اینچنینی مانند خریدهای طولانی، گشت و گذارهای طولانی و حتی کار سعی کنید کفشی که حس می‌کنید به پایتان تنگ است و به اندازه کافی انگشتانتان در آن فضا ندارند انتخاب نکنید. زیرا ورم پاهایتان در کفشی که هیچ فضایی ندارد و چسبیده به پاهایتان است موجب آزار شما خواهد شد.

 

کفش طبی را به کمدتان اضافه کنید

بعضی‌ها تصور می‌کنند کفش‌های طبی فقط برای میانسالان یا افرادی است که مشکلات استخوانی دارند. البته که می‌توان ادعا کرد مخاطب‌های اصلی این کفش‌ها بیشتر افراد میانسال است، اما این دلیل نمی‌شود که گروه دیگر خود را از این کفش‌های راحت منع کنند. به نظر می‌رسد فرقی نمی‌کند شما جوان باشید یا مسن، فعالیت خارج از خانه زیادی داشته باشید یا نداشته باشید، در هر صورت هرزگاهی استفاده از یک کفش طبی برای مراقبت از پاهای شما مورد نیاز است. مخصوصا اگر میزان فعالیت‌تان بیرون از خانه زیاد است. بنابراین بد نیست گاهی زیبایی ظاهر را کمی کمرنگ‌تر کنید و فقط و فقط به فکر سلامتی و راحتی پاها و کمرتان باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد