مراحل تولید یک جفت کفش نادر

مراحل تولید یک جفت کفش نادر

کفش نادر چطوری تولید میشه؟؟
 شاید براتون جالب باشه بدونید هر یک جفت کفش نادر که می‌پوشید چه مراحلی رو طی می‌کنه تا از طرحی روی کاغذ تبدیل به کفشی بشه که پاتون می‌کنید و باهاش قدم بر‌می‌دارید.

طراحی کفش نادر

در قدم اول تولید کفش نادر مدل ظاهری ,برش ها وجزییات کفش به کمک یک تیم طراحی با تجربه ومتخصص در این رشته طراحی می شن.

سپس ابعاد و اندازه ها (با توجه به مردانه یا زنانه بود ن محصول )و همچنین متریال مورد استفاده در کفش نادر مشخص شده و طرح نهایی وارد مرحله تولید می شه .

از آن­جایی که کفش­های مختلف کاربردهای گوناگونی دارند و برای محیط­های متفاوتی طراحی شده­اند، نمی­توان انتظار داشت همه نوع کفشی، مراحل تولید مشابه و تکراری داشته باشد. شاید برایتان عجیب باشد اما برخی از کفش­ها طی ۹۰ مرحله تولید می­شوند و تولید برخی دیگر ممکن است نیازمند طی کردن ۳۶۰ فرایند و مرحله باشد. پروسه تولید کفش تودرتو است و کفش با گذر از مراحل مختلف به دست مشتری می­رسد.

در یک نگاه کلی می­توان مراحل تولید کفش نادر را به صورت زیر بیان کرد که این مراحل هر کدام به عهده قسمت­های مختلف یک کارخانه یا چند کارگاه است.

طراحی:

طراحی کفش از قسمت­های مهم تولید کفش است که در دوام و کیفیت کفش تاثیر زیادی دارد. افرادی که کفش را طراحی می­کنند، افرادی خلاق هستند و دید جالبی دارند که از استعداد آن­ها در این مرحله استفاده می­شود. افرادی که می­دانند چه عواملی باعث می­شود کفش زیبا به نظر برسد و در کنار زیبایی دوام و کارایی خوبی داشته­باشد. گاها مشتری طرح دلخواه خود را به طراح می­دهد و طراح کفش به اصلاح و بهتر کردن آن می­پردازد. برخی از طراحان ترجیح می­دهند روی کاغذ طرح را پیاده کنند و برخی دیگر کار با رایانه را ترجیح می­دهند.

در طراحی کفش باید به چه نکاتی توجه کرد؟
  • کارایی در عین زیبایی

  • توجه به کاربرد کفش

مراحل ساخت زیره ی کفش نادر

زیره کفش نادر با استفاده از دستگاه های پرس تولید می شه !

جالبه بدونید مواد زیره داخل قالب ها تزریق می شن وزیره ها به این صورت شکل می گیرن !

ساخت زیره کفش نادر:

ته کفش شما باید متناسب با شرایط بدنی و قوس پای شما ساخته شود تا بتواند فشار ناشی از راه رفتن و وزن بدن را متحمل شود. این مرحله به نوبه خود دارای اهمیتی زیادی است و باید طوری انجام گیرد که کفش باعث آسیب رسیدن به پاها و بدن، مخصوصا ستون فقرات نشود.

مراحل ساخت رویه ی کفش نادر

برای ساخت رویه در درجه ی اول چرم به وسیله ی تیغه وپرس برش می خوره. در مرحله ی بعد قسمت های برش خورده به هم دوخته می شن (پستایی سازی)و سپس کار کشیدن چرم که به “کار کشی”

معروفه انجام می شه!

برش اوله چرم رویه :

چرم های مصرفی در نقاط سر دست و لبه ها دارای یک نواختی بوده وبرای استفاده در رویه کفش نادر مناسب نمیبا شد ,برش اولیه توسط کاتر دستی برای حذف زواید چرم انجام می گیرد.

برش قطعات رویه:

برش قطعات رویه توسط کار گر ماهر وبا تجربه بوسیله پرس هیدرولیک وشابلون های برش انجام میگیرد. این شابلون ها تیغه ای ودو طرفه هستند وبا معکوس کردن شابلونها قطعات لازم برای لنگه مخالف کفش برش می خورد.

اشبالت :

چرم طبیعی در نقاط مختلف دارای ضخامت متغییر است وبرای استفاده در کفش یکسان بودن ضخامت چرم رویه اهمیت دارد.لذا توسط ماشین اشبالت عمل یکنواخت سازی انجام می گیرد .

لویس:

لبه های چرم در نقازی که بایستی عمل دوخت روی آن انجام گیرد بایستی نازک تر شود .این عمل توسط ماشین لویس انجام می گیرد.

پسلایی سازی (پستایی) (کارتمام کنی): 

اجناسی که برش زده شده است ابتدا خط کشی برای چسب زدن و روی هم چسباندن همانند طرح الگو. لویس کاری (نازک کردن چرم بوسیله دستگاه ماشین لویس) چسب زنی لبتا و چسباندن روی هم (سوارکاری) دوخت و چرخکاری قسمتهایی که روی هم چسبیده اند.

کارکشی (پیشکاری):

ابتدا کفی به قالب چوبی یا پلاستیکی توسط میخ نصب میگردد. سپس در قسمت پنجه و پاشنه روی پستایی یک لایه پارچه ای متقال که با رزین مخصوص (قدک) پوشیده شده است، نصب میشود تا استحکام و مقاومت پنجه و پاشنه را افزایش دهد. این لایه در حالت عادی خشک میباشد و در حالت مرطوب، انعطافپذیر میباشد. پس از مرطوب کردن، لایه را بین آستری و چرم رویه در قسمت های پنجه و پاشنه قرار داده و سپس قبل از خشک شدن لایه، پسلایی را روی قالب کشیده و
لبه های بیرونی پسلایی را چسب زده و توسط میخ به قالب ثابت میکنند. به این مراحل اصطلاحاً کارکشی (پیش کاری) میگویند.

پیوند زیره رویه ی کفش

در نهایت زیره ی تمام شده چسبونده می شه وکفی داخل کفش قرار می گیره !

بعد از انجام این مراحل تولید کفش نهایی می شه ومحصول مورد نظر برای بسته بندی آماده است.

نعلکی کنی (زیره چسباندن):

پس از کارکشی و خشک شدن کارها در داخل خشک کن، میخهایی که کارکش به کف قالب زده کشیده می شود. با استفاده از چاقو برجستگی هایی که زیر قالب قسمتی که زیره کفش چسبیده می شود لویس می شود. و با ماشین سمباده کف قالب را همسان می کند. زیره و کفش چسب پی یو می خورد و با استفاده از پرس و فشار هوا به زیره چسبیده می شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد