روشهایی برای جلو گیری از ترک خوردن چرم

روشهایی برای جلو گیری از ترک خوردن چرم

یکی از مهم‌ترین خطراتی که محصولات چرمی رو تهدید می‌کنه، ترک‌ خوردن سطحی چرمه!

در ابتدا بهتر است بدانیم که دلیل ترک خوردن چرم طبیعی چیست.

با نگاهی میکروسکوپی به چرم، متوجه خواهید شد که این ماده‌ی ارزشمند از الیاف بسیار ریزی تشکیل شده که به شکلی پیچیده در یکدیگر تنیده شده‌اند.
این الیاف در سطح چرم متراکم‌تر بوده و هر چه پائین‌تر بروید از تراکم آن کاسته می‌شود.
از آن‌جا که چرم در واقع بخشی از بدن یک موجود زنده بوده، به طور مداوم با مواد روغنی تغذیه می‌شده است. حال، با توجه به این که دیگر قسمتی از یک ارگانیزم زنده نیست، این مواد روغنی مغذی را نیز دریافت نمی‌کند.
بنابراین، الیاف در هم بافته شده‌ی آن با هر حرکتی به یکدیگر سائیده می‌شوند و به مرور زمان خشک و خراشیده می‌گردند.


اما خوشبختانه جلوگیری از این خطر غیر ممکن نیست و می‌شه با رعایت چند نکته ساده، طول عمر محصولات چرمی، از جمله کفش‌های چرمی رو بیشتر کرد.

  1. از نور خورشید دوری کنید!
    اگر چرم را در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا در مجاورت منبع گرمازای دیگری قرار دهیدمحصول چرمی شما به مرور زمان آسیب دیده و ترک خواهد خورد.نور خورشید دارای اشعه‌ی ماورای بنفش است که موجب ایجاد شکستگی در سطح مولکولی چرم شده و در واقع آن را دچار پیری زودرس می‌کند
    کفش های چرم را مقابل نور افتاب نگذارید وهمیشه سعی کنید اون هارو در سایه نگهداری کنید.
  2. رطوبت رو به حد اقل برسو نید!
    رطوبت دشمن چرمه;پس وقتی از کفش های چرم استفاده نمی کنید,اون ها رو داخل یک کمد خشک و خنک نگهدارید به این دلیل که کپک ها فرصت رشد روی لوازم شما نداشته و کالای چرم کیفیت خود را از دست ندهد.
  3. صابون وشوینده های شیمیایی ممنوع!
    تاثیر نامطلوب تمیز کردن چرم با مواد شیمیایی این جنس شوینده های شیمیایی چرم را خشک و رطوبت آن را از بین می برند. در این شرایط کالای شما مقاوت سابق را نخواهد داشت و دچار ترک و سوراخ خواهد شد.برای پاک کردن کفش چرم کافیه از یک دستمال مرطوب استفاده کنید وبعد کفش رو کاملا خشک کنید.
  4. کفشتون رو چرب کنید!
    برای جلوگیری از ترک خوردن چرم طبیعی ، لازم است تا چرم به صورت مداوم تمیز و روغن کاری شود تا الیاف آن نرم و قابل انعطاف باقی مانده و صدمه نبینند. در صورتی که برای نگهداری چرم از واکس و مواد روغنی لازم استفاده نکنید، محصول چرمی شما به مرور زمان آسیب دیده و ترک خواهد خورد.
    اگر به روغن و واکس مخصوص چرم دسترسی ندارید,از روغن بچه استفاده کنید ودست کم ماهی یکبار تمام کفشتون رو چرب کنید.
  5. محافظت چرم با استفاده از موم زنبور عسل!
    برای احیای لوازم چرمی خود، می‌توانید از موم زنبور عسل به عنوان یک ماده پاک کننده،  تهویه کننده و نگه‌دارنده چرم استفاده کنید.  موم زنبور عسل،  خاک های تعبیه شده را تمیز می کند،  رطوبت را بازیابی می‌کند و یک لایه محافظ به سطح چرم اضافه می‌کند که از لکه‌ها جلوگیری می‌کند و به حفظ رطوبت کمک می‌کند،آن را با حرکت مالش مدور (مثل پولیش )به پوست بمالید .
    موم زنبور عسل را به راحتی با یک پارچه تمیز و نرم از روی چرم جدا کنید و اجازه دهید یک پوشش نازک از موم زنبور عسل برای نرم شدن،  تهویه و حفظ دانه و بافت چرم روی سطح چرم باقی بماند.
    استفاده از موم زنبور عسل را در لباس چرم،  کفش  حداقل یک بار در سال تکرار کنید.  در صورت حفظ چرم در هوای سرد یا آب و هوای گرم و خشک،  ممکن است تهویه مکرر محصولات چرمی لازم باشد.
    با گذشت زمان،  چرم رطوبت موجود در پوشش نازک و محافظ موم زنبور عسل روی سطح چرم را جذب می کند.  پس از رطوبت آن،  موم زنبور عسل مجدداً استفاده می شود.  به این ترتیب،  خود چرم نشان می دهد چه موقع نیاز به تجدید ساختار دارد.

پیشگیری بهتر از درمان! سعی کنید با مراقبت‌های ساده و دائمی از کالای چرم، مانع ترک خوردگی و آسیب جدی به آن شوید. به این ترتیب می‌توانید تا مدت‌ها با خیال راحت از مزیت ماندگاری محصولات چرم طبیعی و ظاهر فوق العاده آن بهره ببرید.

اگر شما هم راه‌حل دیگه‌ای برای جلوگیری از ترک خوردن کفش‌های چرمی می‌شناسین، برامون تو کامنت بنویسید.
#کفش_نادر #کفش_چرم #نگهداری_از_چرم #کیف_چرم #کت_چرم #چکمه_چرم #پوتین_چرم #بوت_چرم #صندل_چرم #چرم_طبیعی #چرم_مصنوعی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد